• it
  • en
Research and Innovation for the Italian School

Historical heritage

INDIRE’s historical archive preserves a rich and characteristic 19th-20th century documentary legacy which makes it one of the few archives in Italy specialising in the collection and valorisation of documentary material of historical/educational interest.
As a result of the numerous institutional transformations that have taken place over eighty years of uninterrupted work, the Institute’s historical archive has some gaps. The documentation relating to the work of its institutional antecedents (i.e., the National School Museum, the  National Teaching Museum, the Centre for Teaching Studies and Documentation, and the Library for Pedagogical Documentation) was mostly lost in the wake of the 1966 flood, and also because of a thoughtless decision when clearing out the archive.

Nevertheless, INDIRE preserves documentary legacy of great historical importance, consisting of reserves outside the Institute’s sphere of interest, but closely connected to its distinguishing pedagogical themes.

Click on the image to see the interactive tree of INDIRE’s archive: select the items on the branches to find out more.

albero patrimonio storico indire

INDIRE capitalises on its historical legacy through collaborations, events and exhibitions that highlight the Institute’s point of view on historical memory and educational valorisation of historical sources. The catalogues built up over a decade constitute a priceless resource for far-ranging reflection on documentary legacies and the use of historical sources in education.

Publications 

  • Il Centro Didattico Nazionale di Firenze, in Guida D. Annuario della scuola e della cultura, Centro Didattico Nazionale, Firenze 1951, pp. 335-400
  • Il Museo Nazionale della Scuola, in Venticique secoli di educazione e scuola in Italia, Centro Didattico Nazionale di Studi e Documentazione, Firenze 1970, pp. 337-400
  • Voi siete la primavera d’Italia. L’ideologia fascista nel mondo della scuola, 1925-1943, G. Biondi e F. Imberciadori (a cura di), postfazione di L. Lombardo Radice, Paravia, Torino 1982
  • Guida agli Archivi delle personalità della cultura in Toscana tra ‘800 e ‘900. L’area fiorentina, E. Capannelli e E. Insabato (a cura di), Firenze, Olschki, 1996, 343-44
  • I Fondi archivistici dell’Agenzia nazionale per lo sviluppo dell’autonomia scolastica, P. Giorgi e J. Meda (a cura di), Polistampa, Firenze 2009
  • Dal Museo Nazionale della Scuola all’Indire. Storia di un Istituto al servizio della Scuola italiana (1929-2009), P. Giorgi (a cura di), Giunti, Firenze 2010
  • P. Giorgi e I. Bucciarelli, The National Agency for the  Development of School Autonomy in Florence and ‘School Museum’ Project, in «SHCY – Society for the History of Children and youth – Bullettin», n. 16-2010, pp. 1-7
  • P. Giorgi, 1861-1961. Disegnare il centenario, in «Zapruder», maggio 2011, pp. 76-89
  • P. Giorgi, Giuseppe Fanciulli nell’Archivio storico ANSAS di Firenze, in Atti del convegno «La Figure e le storie», (8 ottobre 2010, The British Institute of Florence, Firenze), W. Scancarello (a cura di), Ass. Bibliografica Toscana ed., 2011, pp. 169-77
  • L’obiettivo sulla Scuola. Immagini dall’archivio fotografico INDIRE, P. Giorgi e E. Franchi (a cura di), Firenze, Giunti 2012
  • 100 immagini di libri di scuola, copertina. Il Fondo Antiquario del Museo Nazionale della Scuola di Firenze (secoli XVI-XVIII) – INDIRE, A. Anichini e P. Giorgi (a cura di), all’Insegna del Giglio, Firenze 2013
  • Matite razziste. Scuola e leggi razziali, P. Giorgi e G. Lambroni(a cura di), Bibliografia e informazione, Firenze, 2013
  • Nino Carrara. Disegni naturalistici e anatomici nel Museo Nazionale della Scuola, P. Giorgi, R. Ercole (a cura di), Viterbo, Davide Ghaleb Editore, 2014
  • Radici di futuro. L’innovazione a scuola attraverso i 90 anni di Indire. Catalogo dell’omonima mostra (Palazzo Medici Riccardi, 2-22 ottobre 2015), P. Giorgi (a cura di), Firenze, Tipografia Contini, 2015